הסודות מאחורי המדפים – חנויות חיסול, האם גם אתם מכירים ?
יובל לובנשטיין
לא מדובר על חנויות, אשר שם מחסלים חלילה את הלקוחות, וגם לא סוגרים איתם חשבון בסגנון המערב הפרוע.
שם עוסקים בחיסול אחר.
חנויות אלה עוסקות בחיסול מלאים עודפים ובחיסול מוצרים.
הדבר המפתיע הוא שבמשך כול השנה הן רק מחסלות ומוכרות סחורה ולהפתעת כולם המלאי מתחדש ולא נגמר.משהו כמו סיפור כד השמן הקטן בחנוכה.
חנויות אלו מנצלות את תנועת הלקוחות, אשר בהחלט לא כולם מודעים לעובדה שהשלט אינו חדש והוא מוחלף כול כמה שבועות, על מנת להחליף את הדהוי בחדש.
חנויות אלה אינן ממוקמות במרכזים שכונתיים, אשר שם כול אחד מכיר את השני ותרגיל כזה לא היה מצליח, אלא ממוקמות במקומות סואנים יחסית, כמו תחנה מרכזית, רוחב ראשי, שוק וכדומה.
במקומות אלו ניתנות הנחות של עד 50% והמוצרים מתומחרים בהתאם.
מוצר אשר עלותו לבעל החנות 10 שקלים, מוכפל בדרך כלל פי 3 עד 3.5 וכך מתקבל רווח, לאחר "החיסול" של 5 עד 7.5 ש"ח ליחידה.
בעלי החנות מתאימים את מלאי החנות לפי ביקושי הצרכנים באזור.
מחירי המוצרים בדרך כלל אינן יקרים ורוב המכר הוא סביב הפריטים הזולים יחסית עד 30 ש"ל צרכן לפני הנחה.
מראה החנות לעולם לא יהיה מצוחצח ונקי, על מנת ליצור באמת אווירה של חיסול.
בארצות הברית למשל, נהוג בחנויות "טמבור" למיניהן, לנקות ולשטוף את החנות ולאחר מכן לפזר נסורת על הרצפה, על מנת לתת הרגשה של פעילות ועבודה.
גם כאן נוכל לראות קרטונים זרוקים בכל מקום ולעיתים גם מורידים נורת חשמל או שתיים ליצור תחושה של מסכנות ועליבות, אשר יכולה במקרים מסוימים לקדם את במכירות.
אחת הדרכים לראות אם זה חיסול או "חיסול", זה להתבונן היטב בתכולת המוצרים על המדפים.
אם למשל רואים מגוון שלם של מוצרים, נגיד בתחום אביזרי הניקוי, מטאטא, מגב, יעה, דלי ומברשות, בכל הצבעים אז מדובר על עבודה בעיניים.
טריק נוסף לראות, זה האבק על המוצרים. אם כול ואו רוב המוצרים מאובקים, סימן שהמלאי הוא באמת ישן ואם פחות, אתם את תשובתכם קיבלתם.
יובל לובנשטיין, יועץ בתחום הקמעונאות ומוצרי הצריכה מלווה חברות בתחום בכל הקשור למיזוגים ורכישות. שימש במגוון תפקידי ניהול בכירים ברשתות מובילות בישראל כמו שופרסל והום סנטר